הכשרה לכתיבה טכנית (מבט היסטורי)

[קטגוריה: כתיבה טכנית – פוסט מס' 6]

1 בנובמבר, 2010

הכשרה לכתיבה טכנית היוותה עניין בעייתי מאז ומתמיד. השוני באיכות ובתכני הקורסים לכתיבה טכנית שמציעים מכונים פרטיים ואפילו אוניברסיטאות הוא עצום. אורכם נע בין כמה שבועות לכמה שנים. גישתם יכולה להיות תיאורטית או מעשית ("קלינית"). צוות ההוראה יכול לכלול אנשי אקדמיה או כתבים טכניים, וההוראה עצמה עשויה להתמקד בנושאי כתיבה או בנושאי טכנולוגיה.
הדילמה הראשונה נוגעת לבחירה העקרונית בין שתי גישות להכשרת כתבים טכניים במהלך שהוא למעשה תהליך של הסבה מקצועית: האם מוטב ללמד כתיבה לאנשי טכנולוגיה או שמא ראוי ללמד אנשים עם כישורי כתיבה טובים טכנולוגיה? זוהי דילמה עקרונית ביותר התלויה בתפיסה החינוכית של מארגני הקורס. יש הגורסים כי לא ניתן ללמד כתיבה ברמה מקצועית אנשים מבוגרים שלא למדו זאת בצעירותם ולכן אוכלוסיית הכתבים הטכניים חייבת להסתמך על עובדים עם כישורי כתיבה מבוססים. לעומת זאת, ידע בנושאים טכניים וטכנולוגיים אפשר לרכוש בכל גיל. מאידך, יש הגורסים שכתבים טכניים שבאים עם רקע בכתיבה אך לא רכשו ידע טכני מספיק עמוק להבנה מלאה של הנושאים ה נידונים לא יצליחו לעבוד באופן עצמאי בכתיבה טכנית.
אומנם קיים מספר מצומצם של כתבים טכניים עם השכלה מדעית או הנדסית שמפגינים כושר כתיבה מעולה, אך אלה הם מיעוט. רוב הכתבים הטכניים מתחלקים לאלה עם כישורי הכתיבה החזקים אבל הזקוקים לעזרה בנושאים טכניים, ואלה שהינם עצמאיים מבחינה טכנית אבל זקוקים לעזרה ופיקוח בנושאי כתיבה.
חוסר פיתרון מלא לסוגיה זו מורגש היטב ברוב המסמכים הטכניים המופקים בחברות ההיי-טק למיניהן, שחלקם נאיביים מדי מבחינה טכנית ואינם מעמיקים מספיק, וחלקם כתובים מנקודת מבט של מפתח ולא של משתמש. חברות ההיי-טק מודעות היטב לבעיות אלה, ועושות ניסיונות רבים להתגבר עליהן ולחזק את צוותי הכתבים הטכניים, הן באמצעות ביקורת טכנית והן על ידי עורכים לשוניים ועורכים טכניים technical) editors), אבל עקב לחצי זמן, תקציב, וכוח אדם הצלחתם מוגבלת.
הדילמות האחרות לא פחות קשות. מעולם לא התפתחה תוכנית לימודים אחידה וקוהרנטית. חלק מהקורסים התמקדו בהוראת כתיבת מסמכים מסוגים שונים, בדרך כלל מסמכים שהיו באופנה באותה עת, כגון ספרי שרות, הוראות הפעלה וכדומה. תוכניות לימוד אחרות הדגישו את הנושאים הטכניים ולימדו קורסי מבוא בתכנות ובאלקטרוניקה. היו קורסים ששמו דגש על הכלים שכתבים טכניים היו עשויים להשתמש בהם, ולימדו עיבוד תמלילים, שימוש בתוכנות גרפיקה, עימוד וייצור ספרים. בחלק מהקורסים (בעיקר באוניברסיטאות אבל לא רק) לימדו אנשי אקדמיה שרגליהם מעולם לא דרכו בסביבת היי-טק. בקורסים אחרים המורים באו מקרב כתבים טכניים עם גישה מעשית למקצוע. וכמובן, כל הקומבינציות האפשריות התממשו בקורסים השונים, בהתאם לאורך הקורס, עלותו, והדרך שבה נעשה השיווק. בתום הקורסים, המכונים והארגונים השונים העניקו ברוחב יד תעודות הסמכה בכתיבה טכנית, אבל לתעודות אלה לא היתה שום משמעות בהעדר סטנדרט מקובל של תוכנית לימודים המוסכמת על המעסיקים של הכתבים הטכניים. רוב מנהלי מחלקות התיעוד בחברות היי-טק העדיפו כתב עם ניסיון מעשי של חצי שנה בלבד על בעל תעודה מפוארת ככל שתהיה.

Be Sociable, Share!
order tadalafil online without prescription tadalafil online pharmacy tadalafil overnight shipping buy ambien cheap ambien online pharmacy buy ambien with mastercard buy soma us soma online without prescription buy soma online mastercard overnight buy xanax no rx buy xanax no prescription generic xanax cheap xanax no prescription xanax online no prescription order xanax valium xanax online pharmacy buy xanax no prescription buy xanax tablet valium valium buy valium online pharmacy cheap valium no prescription order ativan online overnight buy ativan online no prescription ativan online buy tramadol no rx tramadol online without prescription buy tramadol overnight

כללי | תגובות | טראקבק

הוסף תגובה !

  1.  
  2.  
  3.  
התעדכן בתגובות חדשות לפוסט באמצעות פיד RSS.

אודותינו

צור קשר: 02-641-4481 אי-דוק מספקת שרותי כתיבה טכנית ושיווקית באנגלית משנת 1995. החברה ממוקמת בירושלים ופועלת בשיתוף פעולה עם חברת Characters אשר במסצ'וסטס להבטיח שירותים בסטנדרטים בינלאומיים, מותאמים לעידן ה-Web 2.0. >>קיראו עוד אודות..

עמודים


הרשמו לקבלת תוכן הבלוג במייל:

פוסטים אחרונים

חיפוש:

קטגוריות